Pokaż smak!
Nie bez powodu mówi się, że jemy oczami. Wciąż wielu szefów kuchni tego nie rozumie i mimo swoich naprawdę wybitnych umiejętności, nie są w stanie odpowiednio zaprezentować pysznego dania, często nie dbając o jego sposób podania. To ogromny błąd przede wszystkim pod względem marketingowym. Tak, to dla wielu zaskakujące, ale fakt, iż oglądamy profile społecznościowe naszych znajomych, czy samych restauracji, zdjęcia robione przez przyjaciół podczas wizyt w lokalach, skupiamy się przede wszystkim na obrazie – często do smaku możemy nawet nie dotrzeć, bo to właśnie on może nas zniechęcić do spróbowania danej potrawy.
Warto powiedzieć wprost – dobra prezentacja potrawy to doskonały sposób na promocję restauracji pod każdym względem. Zaczynając od gościa, który to danie skosztuje (ale najpierw zobaczy dzieło sztuki na talerzu i tym samym jego nastawienie do smaku od razu będzie bardziej pozytywne), a kończąc na wszystkich, do których dotrze zdjęcie zrobione przez niego i pokazane podczas rozmowy. Bo im ładniejsze danie, tym chętniej chce się powiedzieć – poczekaj, tylko zrobię zdjęcie!
Dobrze jest, by szef kuchni zrozumiał mechanizm i ważność prezentacji dania. To już nie tylko sam układ, ale to, na czym pojawi się posiłek (talerz – jego kolor, kształt oraz to, z czego jest zrobiony), dodatki – struktura, kolory (warto wiedzieć, że w każdym daniu powinno być coś chrupiącego i kolorystycznie przypominającego nowalijki, by rozbudzić apetyt gościa), nowoczesność składników, oparcie ich o najnowsze trendy (bardzo często goście wiedzą, co jest w danym momencie modne i to właśnie obecność danych produktów decyduje o zamówieniu konkretnego dania), a także dodatki, które pojawiają się na lub obok talerza. Nawet umiejętnie podana sałatka czy sos do dania głównego, w odpowiednim naczyniu kształtem i kolorystyką dobrana do posiłku, może zdziałać cuda.
Co zatem warto zrobić w swoim lokalu? Przede wszystkim wybrać się do kilku innych restauracji, by zobaczyć nowe rozwiązania, które zainspirują wprowadzenie zmian w swoim lokalu. Dobrze jest odwiedzić targi gastronomiczne, podczas których będzie można spotkać się z producentami naczyń, osobami odpowiedzialnymi za wystrój i wyposażenie restauracji i czerpać pomysły z tych spotkań. To również dobry moment, by odwiedzić kilka popularnych stron www oraz profili społecznościowych (Facebook, Instagram), by zobaczyć, co proponują inne restauracje oraz producenci modnym restauracjom. Nie warto bać się podążania za trendami, a wręcz przeciwnie – jeśli zatrudniamy szefa kuchni, należy tego wymagać od niego. Pytać, rozmawiać, zmieniać kartę, a czasami dodatki, których używamy do serwowania gościom dania. Bo to właśnie jeden z czynników, który tak istotnie może wpłynąć na promocję miejsca, które odwiedzą kolejni goście.
Fot. Freepik